Bibliography & Links

Links

« Quand l’archive est au coeur des recherches » , Moutier-d’Ahun, Publié le 31/07/2022

« FICTIVE ARCHIVE INVESTIGATIONS – RECHERCHES PLASTIQUES ET SCIENTIFIQUES AUTOUR DE L’ARCHIVE FICTIVE » , La métive, 2022, Podcast

Artist Bibliography

Giordano reference

  • Michael Edgerton, „The 21st – Century Voice“
  • Theda Weber-Lux, Dissertation „Körperstimmen: Vokale Performancekunst als neue musikalische
  • Gattung“
  • Claude Lévi-Strauss, aus, Strukturale Anthropologie
  • J. Derridas hervorgehoben, Grammatologie
  • Claude Lévi-Strauss, Traurige Tropen
  • Manfred Spitzer, Lernen – Gehirnforschung und die Schule des Lebens
  • Sigrid Weigel, Echo und Phantom – die Stimme als Figur des Nachlebens
  • Jan Assmann, Die Stimme der Hieroglyphen. Stimme oder Gedächtnis? Die Schrift als Erweiterung der
  • menschlichen Grundausstattung
  • Mladen Dolar, Sechs Lektionen über Stimme und Bedeutung
  • Charles Darwin, Der Ausdruck der Gemüthsbewegungen bei den Menschen und den Thieren


Stéphanie reference

  • Slavoj Žižek, Welcome to the desert of the real
  • The Archive as a Productive Space of Conflitct,
    collective book edited by Markus Miessen and Yann Chateigné, Sternberg Press
  • Georges Didi-Huberman, Images malgré tout
  • When fact is fiction, Documentary Art in the post-truth area, éd. Valiz
  • Thimothy Morton, Hyperobjects
  • J.M. Coetzee & Arabella Curtz,
    The good story: exchanges on Truth, Fiction and psychotherapy
  • Eyal Weizman, La vérité en ruine / Manifeste pour une architecture forensique
    (processus de reconstruction de la mémoire par l’architecture)
  • Nick Middleton, Atlas des pays qui n’existent pas
  • Georges Didi-Huberman, Phasmes. Essais sur l’apparition
  • Hal Forster, Le retour du réel
  • Adolfo Bioy Casares, L’invention de Morel
  • Jean-Luc Godard, Histoire(s) du cinéma
    La télévision fabrique de l’oubli. Le cinéma fabrique des souvenirs.
  • Max Pinckers, Margins of excess
  • Jean-Gabriel Périot, Nijuman No Borei 200.000 fantômes

Balthazar reference

  • Nancy Huston, L’espèce fabulatrice
  • Jorge Luis Borges, Manual de zoología fantástica (Le livre des êtres imaginaires)
  • Le città invisibili (Les Villes invisibles) – Italo Calvino

Philippe reference

  • Arlette Farge, Le goût de l’archive, Paris, Éditions du Seuil, 1989 (Collection « Points », « Histoire »).
  • Vered K. Shemtov, Marie-Pierre Ulloa, Anat Weisman (eds.), Archives: Literary Perspectives On The Intersections Between History and Fiction, Dibur – Literary Journal, issue 3, fall 2016.
  • Dibur, Literary Journal
  • Max Saunders, “Archive Fcition”, in Comparative Critical Studies, October 2011, vo. 8, No. 2-3 : pp. 169-188
  • Antoinette Burton (ed.), Archive Stories: Facts, Fictions, and the Writing of History Durham, Duke University Press, 2005.

Julian Walker reference

  • Browne, Thomas (Sir), Musaeum Clausum, publ posth 1684
  • Bachelard, Gaston, The Poetics of Space, 1958/1964
  • Manguel, Alberto, A History of Reading, 1996
  • Borges, Jorge Luis, The Analytical Language of John Wilkins, 1942

Juan reference

  • Laban, Rudolf, Modern Educational Dance
  • Laban, Rudolf, The mastery of movement
  • Arias, Juan Sebastian. Gesture Theory: Topos-Theoretic Perspectives and Philosophical
    Framework
  • Guest, Ann H, Coreo-Graphics: A comparison of dance notation systems from the fifteenth
    century to the present
  • Mazzola, Guerino; Mannone, Maria; Pang, Yan. Cool Math for Hot Music
  • Merow, Sophia. Making Dance, Making Math: Parallels, Notices of the American
    Mathematical Society.
  • Shifrin, Theodore, Differencial Geometry: A fisrt course in curves and surfaces
  • Tennison, B. R. Sheaf Theory,
  • Zalamea, Fernando, Epistemología e Historia de las Matemáticas: Notas seminario continuo
    de filosofía de las matemáticas (Epistemology and history of math: Mathematical Philosophy
    Seminary Notes)

Noëlie reference

  • Aby Warbug, The Atlas Mnemosyne
  • Etienne Souriau, The different existences modalities
  • Virginia Woolf, Orlando
  • Virginia Woolf, The Waves
  • Nathalie Sarraute, Chilhood
  • Henri Lefebvre, Rythmanalyse elements and other essays on temporalities
  • Henri Bergson, Matter and memory
  • Isabelle Stengers and Ilya Prigojine, Between time and eternity
  • Donna Harraway, Staying with the trouble


Agata reference

  • Świat jako kolekcja, Beata Frydryczak
  • La memoria del cuerpo, Patricia Almarcegui
    El sentido del viaje, Patricia Almarcegui
  • The Archive as a Project, edited by Krzysztof Pijarski, (polish and english edition) (texts: John Tagg, Wolfgang Ernst, André Gunthert, Helen Petrovsky, Sven Spieker, Nataša Petrašin-
    Bachelez, Nina Lager Vestberg, Ariella Azoulay, Akram Zaatari, Wojciech Wilczyk, Iwona Kurz, Miklόs Tamási, Tone Rasch, Grayson Dantzic, Zuzanna Meisnerowá-Wismerová, Karol Radziszewski, Nikodem Bończa-
    Tomaszewski, Karolina Lewandowska, Tomasz Basiuk, Ewa Klekot, Lucia Nimcová)
  • Inaczej to zniknie. Archiwa społeczne w Polsce – wielokrotne studium przypadku, Magdalena Wiśniewska-
    Drewniak Emocje, afekty, archiwa i selekcja. Ekscytujące drogi nowej humanistyki, Magdalena Wiśniewska-Drewniak
  • Sposoby widzenia, John Berger (eng.: Ways of seeing) O patrzeniu, John Berger (eng.: About looking) Antropologia Obrazu. Szkice do Nauki o Obrazie, Hans Betling (eng.: An Anthropology of Images: Picture, Medium,Body)
  • Nowoczesność i tożsamość, Anthony Giddens (eng.: Modernity and Self-Identity) Socjologia mobilności, John Urry (eng.: Sociology Beyond Societies: Mobilities for the Twenty-first Century)
    nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności, Marc Auge (eng.: Non-Places: An Introduction to Supermodernity)

Patrick reference

  • Jean-Christophe Bailly, L’instant et son ombre, L’imagement, Le Champ mimétique
  • W. Benjamin : Paris, Capitale du XXème siècle, Ed du Cerf 1989 Paris
  • Emmanuelle Coccia, La vie sensible,
  • Derrida, Mémoire d’aveugle, Psyché
  • Giovanni Lista, Loïe Fuller : Danseuse de la Belle Époque, Paris, Stock, 1994, 677 p.
  • Lisa Nelson « La sensation est l’image », in Nouvelles de Danse, n°38-39, 1999 Contredanse, Bruxelles
  • « À travers vos yeux », in Vu du corps — Nouvelles de danse, n°48/49, 2001 Contredanse, Bruxelles
  • Catherine Perret : Walter Benjamin sans destin. Ed La lettre volée 2007.
  • Aby Warburg, texte de la conférence de Kreuzlingen « Le rituel du serpent » (1923), in Le
  • Rituel du serpent, Art et anthropologie, Macula, 2003


Cecilia reference

  • Arte y Archivo 1920-2010. Geneologías, tipologías y discontinuidades. Anna Maria Guash, Akal/ Arte Contemporáneo.
  • Mal de archivo, una impresión freudiana. Jacques Derrida, Editorial Trotta.
  • El peso de la representación. John Tagg, Gustavo Gili.
  • La fotografía vernácula. Clément Chéroux. Serieve.
  • Arde la imagen. Georges Didi-Hubermann. Serieve.
  • Cuando las imágenes toman posición. Georges Didi Hubermann, Machado Libros
  • Ante el Tiempo, Historia del arte y anacronismo de las imágenes. Georges Didi Hubermann. Adriana Hidalgo Editora.
  • Sobre la Fotografía. Susan Sontag, De bolsillo Contemporánea.
  • El beso de Judas, Fotografía y Verdad. Joan Fontcuberta, Gustavo Gili.
  • La furia de las imágenes. Joan Fontcuberta. Galaxia Gutenberg
  • Farabeuf, Salvador Elizondo.
  • Shiki Nagaoka:Una nariz de ficción. Mario Bellatin. Editorial Sudamericana Narrativas.


Margerita reference

  • Michel Foucault les mots et les choses Gallimard, 1966
  • George Didi-Huberman Atlas ou le gai savoir inquiet, Les éditions de Minuit, 2011
  • Bruno Latour, Petites leçons e sociologie des sciences, 2ditions de la Découverte, 1993.
  • Dominique Malaquais, Nadine Siegert et Maeline Le Ray (edited), Archive (re)mix. Vues
  • d’Afrique. Presses universitaires de Rennes, 2015
  • Yves Fremion, Orgasms of History, 3000 Years of Spontaneous Insurrection
  • John Roberts, The Intangibilities of Form, Skill and Deskilling in Art After the Readymade
  • Sven Spieker, The Big Archive, Art from Bureaucracy
  • Anthony Downey ed, Dissonant Archives, Contemporary Visual Culture and Contested Narratives in the Middle East
  • José Eduardo Agualusa, The Book of Chameleons
  • Muriel Spark, The Comforters
  • Thomas Freller, The Last Corsairs of Malta
  • Walter Bejamin’s Archive
  • Markus Miessen & Yann Chateigné, the Archive as a Productive Space of Conflict
  • Carmel Cassar, Witchcraft, Sorcery and the Inquisition
  • Johannes Knolle & James Poskett ed, Migration
  • Leontia Flynn, Profit and Loss
  • Luigi Pirandello, One, No One & One Hundred Thousand
Concevoir un site comme celui-ci avec WordPress.com
Commencer